Deutsch
   English
Hoofdwerk
Principal             16'
Quintaton           16'
Principal               8'
Gemshorn             8'
Viola di Gamba     8'
Großgedackt         8'
Octav                  4'
Hohlflaut             4'
Quint             2 2/3'
Octav                  2'
Cornett              4f   Scharff               5f
Fagott               16'
Trompet              8'
Nevenwerk
Bordun              16'
Bassethorn          8'
Principal             8'
Rohrflaut            8'
Octav                4'
Flaut Dolce        4'
Flautino             2'
Mixtur               3f
Fagott Oboe       8'
Zwelwerk
Salicional          8'
Dolce               8'
Flauto Angelica  8'
Quintatön         8'
Viola                4'
Fluit Travers      4'
Flageolet          2'
Euphone           8'
Pedaal
Principal             16'
Violonbaß           16'
Subbaß              16'
Octavbaß            8'
Gedacktbaß         8'
Jubal                  8'
Quintbaß       5 1/3'
Octavbaß            4'
Posaunenbaß     16'
Trompetenbaß     8'
Claironbaß          4'

Sample Set

Sonus Paradisi biedt de samples aan in 48kHz/24 bit resolutie voor Hauptwerk 4.2 en de set is niet encrypted, een license update is niet nodig.
De multiple releases zijn op drie niveaus opgenomen: kort, midden en lang.  

De sample set is verkrijgbaar als SemiDry of als Surround. 
SemiDry - de microfoons dicht bij de voorste pijpen en per groep pijpen aangepast. Deze variant bevat voornamelijk het DRY pijpgeluid, de nagalm kan door een Lexicon MX300 worden verzorgd. 
De set kost incl. btw € 254,-

Surround - de microfoons staan in de beproefde zeskanaals opstelling van het Sonus Paradisi systeem. Twee microfoons nemen de klanken relatief dichtbij op, maar verder weg dan de Dry opnames. Twee andere microfoons registreren het geluid op grotere afstand van de orgel als diffuus geluid. Vervolgens zijn er twee microfoons op grote afstand van het orgel geplaatst om de rear klanken te registreren. In het totaal zijn er 4 front audio kanalen en 2 achter kanalen. Een mengpaneel is beschikbaar om het gewenste niveau van de verschillende opnames te mengen.
Deze set kost incl. btw € 508,-     zie Sonus Paradisi
v
Verschueren reconstrueerde het Ibach-orgel

Het monumentale orgel is gebouwd in de hoogtijd van de romantiek (1850 tot 1890). In die tijd ontstonden de beste romantisch instrumenten waar nog de gevoelige speelaard naar klassieke mechanische principes werd toegepast. Het toucher stelde de organist in staat heel genuanceerd te spelen. De prachtige klanken zijn voortreffelijk om symfonische werken van Mozart, Brahms, Liszt en Schumann te vertolken. Het Ibach-orgel heeft 42 registers verdeeld over drie klavieren en pedaal. De dispositie is vrijwel identiek aan de oorspronkelijke ontwerp van Ibach. Wel werd een Fagott 16' toegevoegd aan het hoofdwerk en is op het derde manuaal de Kromhoorn gewijzigd in een intiem klinkende Euphone 8’. Het orgel heeft in het totaal 2417 pijpen.

Nieuwe registers werden uitgevonden en toegepast zoals de Euphone 8' met doorslaande tongen, de Flaut Travers 4' met overblazende pijpen, intiem klinkende conische Viola 8’ en 4’ , de Jubal 8’ met dubbele labia. Het romantische Ibach-orgel biedt een ongewoon breed scala aan soloregisters met behoud van een krachtig en monumentaal plenum op het Hoofdwerk tegenover een milde plenumklank op het Nevenwerk. De nagalm van de kerk is 7 seconden

Op 17 maart 2011 werd het orgel weer in gebruik genomen.

Het Ibach-orgel is representatief voor het liturgisch gebruik in het Brabantse land in de tweede helft van de 19e eeuwende eeuw. De symfonische aard van het orgel wordt verkregen met een grote diversiteit aan klanken. Registers van 16 en 8 voet verlenen de klanken de nodige graviteit. De grote keuze aan registers maken dynamische verschillen in fijne stappen mogelijk. Het zachte pianissimo is nog intiemer door het gebruik van een zwelkast voor het derde klavier. Deze prachtige eigenschappen worden goed door de samples van Jiri Zurek overgebracht.
Bekijk de mini documentaire over de restauratie van het Ibach orgel:   Film

Rudolf & Richard Ibach  

Orgelbouwers
van de hoogromantiek

De St. Gertrudis-kerk van Bergen op Zoom is rond 1450 gebouwd. Het orgel werd in 1864 (de tijd van de hoog romantiek 1850-1890) gebouwd door de Duitse orgelbouwers Rudolf & Richard Ibach voor de Mariakerk in Berg op Zoom. Het is een groot romantisch orgel met 42 registers verdeeld over drie klavieren en pedaal. De monumentale kast is een ontwerp van de Brusselse architect Emanuel A. J. Cels.

In 1915 werd het orgel omgebouwd tot een kleiner orgel met 25 registers. Wel werd het oude pijpwerk gebruikt voor de beide klavieren en het pedaal. Het zwelwerk verdween en diverse registers werden gewijzigd. In 1988 werd het orgel overgedragen aan de St. Gertrudis-parochie. Intensief gebruik van het orgel voor de liturgie en concertuitvoeringen eisten een uitgebreide restauratie.

De orgeladviseur Jan Jongepier onderzocht het orgel in 1997 en stelde dat het een van de meest waardevolle orgels was uit de tijd van de hoogromantiek. Jan Jongepier: "Een instrument van vorstelijke allure en uniek voor Europa".
Het terugrestaureren naar het ontwerp van Ibach in zijn oorspronkelijke vorm was evenwel noodzakelijk. In 2001 maakte Jongepier een restauratieplan en Verschueren in Heythuysen kreeg de opdracht de restauratie uit te voeren. Het omvangrijke werk van deze zorgvuldige uitgevoerde reconstructie kostte ruim een miljoen euro.
start
hauptwerk
martini
nagalm
intonatie
samplesets
schnitger
bader
klapmeyer
casavant
holzhey
serassi
hinsz
ibach
boekenhw
orgels in mijn huis
contact
tafelpositief
boeken over orgebouw
betellen van boeken
metalen pijp maken
prestant
holpijp
mini
linkedsites